دوره Co-op چیست؟

دسته بندی: عمومی

2022/03/13


آموزش مشترک یا Co-op Education برنامه ای است که در آن می توانید در صنعتی مرتبط با رشته تحصیلی خود کار کنید. این برنامه ها در حالی که تحصیلات خود را دنبال می کنید، تجربه کاری واقعی و مرتبط با برنامه را به شما می دهد. همچنین به شما کمک می کند تصمیم بگیرید چه نوع شغلی را می خواهید، به شما کمک می کند هزینه تحصیل خود را بپردازید و شانس به دست آوردن یک شغل خوب (با حقوق بالاتر) را به عنوان یک فارغ التحصیل افزایش می دهد. اکثر برنامه ‌های co-op در یک الگوی متناوب ساختار می ‌یابند، به‌عنوان مثال، یک ترم تحصیلی با یک ترم یا دوره کاری همراه می‌شود.

دانشجویان در برنامه co-op به صورت دوره ای چهار ماه مدرسه و چهار ماه به عنوان کارمند تمام وقت سازمان کار می کنند. این یک راه شگفت‌ انگیز برای کشف مشاغل، کسب تجربه مرتبط و کسب درآمد در حالی است که مدرک دانشگاه خود را دریافت می‌ کنید. در کانادا، تقریباً تمام مؤسسات تحصیلات تکمیلی با برنامه‌ های آکادمیک خود یک گزینه co-op ارائه می‌ دهند. در واقع، شما یک معلم co-op خواهید داشت که ورود شما را به یک محل کار، که معمولاً در دسترس اکثر دانشجویان دیگر نیست، تسهیل می کند.

به یاد داشته باشید، برنامه های co-op با کارآموزی یا internship متفاوت است. در حالی که co-op ها یک سرمایه گذاری مشترک بین دانشگاه، کارفرما و دانشجو هستند، دوره های کارآموزی بین یک دانشجو و کارفرمایان آنها انجام می شود. Co-op ‌ها در یک ساختار برنامه ای ساخته شده ‌اند تا دانشجو بتواند برای مدت تصدی تصمیم‌گیری شده یک کارمند تمام وقت باشد، در حالی که در دوره کارآموزی، دانشجو ممکن است مجبور نباشد برای حضور در ترم ‌های دانشگاه خود مصالحه کند. مهمتر از همه، برنامه های co-op پولی هستند، در حالی که دوره های کارآموزی اغلب بدون دستمزد هستند. از آنجایی که همه کارفرمایان به طور متمایز از این شرایط استفاده نمی کنند و ممکن است از co-op و کارآموزی به عنوان اصطلاحات قابل تعویض استفاده کنند، اطمینان حاصل کنید که در همان ابتدای شروع همکاری/کارآموزی خود این موضوع را روشن کنید.

برای دنبال کردن یک برنامه co-op در کانادا، به مجوز کار نیاز دارید. توصیه می کنیم که برای رفع هر گونه دردسر در مرحله بعد، به موقع برای مجوز کار خود درخواست دهید. به یاد داشته باشید، co-op شما نباید بیش از 50 درصد از کل برنامه تحصیلی شما باشد و شغل مورد نظر شما باید بخشی ضروری از تحصیل شما باشد.

 

واجد شرایط بودن برای Co-op

دانش آموزان ملزم به داشتن و حفظ معدل 3.0 در طول سال تحصیلی هستند و تمام دوره های پیش نیاز برنامه تحصیلی خود را گذرانده اند. دانشجویان بین المللی پس از تایید پذیرش در برنامه Co-op ملزم به درخواست مجوز کار Co-op هستند. بسته به دانشگاه شما ممکن است موارد فنی دیگری نیز نیاز باشد.

Co-op در کانادا

اگر مجوز تحصیل معتبر دارید، می‌توانید برای مجوز کار co-op یا کارآموزی درخواست دهید. برای تکمیل برنامه تحصیلی خود در کانادا نیاز به کار است.

Co-op در ایالات متحده آمریکا

دانشجویان بین‌المللی دارای ویزای F-1 برای شرکت در این دوره ها، ملزم به دریافت مجوز کار، معروف به آموزش عملی درسی (CPT) هستند. CPT به دانش‌آموزان دارای ویزای F-1 اجازه می‌دهد تا زمانی که بخشی جدایی‌ ناپذیر از برنامه درسی آنها باشد، در ایالات متحده مشغول به کار شوند.

 

مدت زمان co-op در کانادا در دوره های مختلف

دوره های Co-op در رشته های مختلف و مقاطع تحصیلی متفاوتی وجود دارند :

 Graduate Certificate معمولا این دوره ها هشت ماه تا یک ساله است

 Diploma مدت زمان co-op برای این دوره دو سال است.

 Advanced Diploma برابر کاردانی در ایران و مدت دوره Co-op برای آن سه سال است.

Bachelor برابر کارشناسی در ایران است و مدت آن معمولا چهار سال است.

Post Graduate Certificate Program مزیت این دوره ها نسبت به Master در این است که افراد را برای کار در کانادا آماده می کند و چون با محیط های متفاوت کاری سرو کار دارند به نوعی از طریق شبکه سازی اجتماعی شانس بیشتری برای جذب در بازار کار دارند.

 

مدت زمان دوره co-op شما نمی تواند بیش از 50 درصد کل دوره تحصیلی شما باشد.

اگر در حال گذراندن زبان انگلیسی یا فرانسوی به عنوان زبان دوم (ESL/FSL)، دوره های عمومی یا دوره هایی برای آماده شدن برای برنامه تحصیلی دیگر هستید، واجد شرایط مجوز کار برای شرکت در برنامه های Co-op نخواهید بود. با این حال، این به این معنی نیست که شما نمی توانید در کانادا کار کنید. شما به سادگی می توانید برای مجوز کار درخواست دهید.

 

10 مزیت شرکت در برنامه co-op

  • بدست آوردن تجربیات عملی در فیلد تحصیلی خود
  • پیاده سازی تئوری های کلاسی در زندگی واقعی
  • گسترش مهارت های مهم و موردنیاز برای موفقیت در حرفه شغلی
  • بدست آوردن 2 سال سابقه کاری بسیار ارزشمند مرتبط با فیلد تحصیلی
  • شبکه سازی با همکاران و کارفرمایان بالقوه آینده
  • بدست آوردن بودجه کافی برای پرداخت شهریه و هزینه های زندگی
  • تجربه ی محیط های مختلف کاری و حرفه شغلی
  • پیدا کردن نقاط ضعف و قوت مهارت های خود در کار
  • تقویت رزومه و پورتفولیو برای اپلای کاری
  • بهبود بخشیدن مهارت های مصاحبه و نحوه پیدا کردن شغل

 

نکات منفی شرکت در برنامه co-op

برنامه co-op برای همه در نظر گرفته نشده است. ممکن است تصمیم بگیرید که فقط می خواهید در دوران تحصیل به مطالعه بپردازید. در اینجا برخی از جنبه های منفی در مورد یک برنامه co-op وجود دارد که باید قبل از شرکت در co-op در مورد آنها فکر کنید:

  • ممکن است تکمیل مدرک شما بیشتر طول بکشد.
  • برنامه ریزی مدرک شما به سازماندهی بیشتری نیاز دارد زیرا برخی از دوره ها فقط در زمان های خاصی ارائه می شوند.
  • حجم کار می تواند سخت باشد.
  • ممکن است هزینه های اضافی برای مدرک شما برای اضافه کردن Co-op وجود داشته باشد.
  • ممکن است مجبور شوید برای کار به منطقه یا شهر دیگری نقل مکان کنید.
  • هیچ تضمینی برای موقعیت co-op وجود ندارد.
  • شغل پس از فارغ التحصیلی تضمین نمی شود.

 

سوالات متداول درباره برنامه co-op

آیا در یک برنامه co-op حقوق می گیریم؟ بله. دانشجویان دانشگاه و کالج که برای شرایط کاری خود در شرکت ها یا سازمان های دیگر قرار می گیرند توسط کارفرمایان خود حقوق دریافت می کنند.

آیا می توانید اصطلاح co-op را با مثال توضیح دهید؟ با شرکت در برنامه های co-op شما در یک صنعت مرتبط با رشته تحصیلی خود قرار می گیرید. به عنوان مثال، اگر در برنامه مهندسی کامپیوتر خود یک Co-op را انتخاب کنید، به یک شرکت توسعه نرم افزار معرفی خواهید شد. اگر در حال تحصیل در رشته ارتباطات هستید، ممکن است به یک شرکت بازاریابی دیجیتال یا یک شرکت روابط عمومی ارجاع داده شوید تا در آنجا مهارت های لازم برای آماده شدن برای کار را هنگام فارغ التحصیلی بیاموزید. وقتی سر کار می روید، مدیری وجود دارد که عملکرد شما را مانند هر کارمند معمولی نظارت و تجزیه و تحلیل کند.

دانشجویان چگونه مشاغل co-op خود را بدست می آورند؟ موسساتی که برنامه های co-op دارند بخش های خاصی دارند که گزینه های موجود را پیدا می کنند. از سوی دیگر، می توانید به دنبال مشاغل مناسب نیز باشید بنابراین، اگر پوزیشنی را پیدا کردید که می‌خواهید در آن کار کنید، بخش co-op موسسه شما تصمیم می‌گیرد که آیا این شغل مطابق ترتیبات همکاری برنامه شما مناسب است یا خیر.

آیا بعد از اتمام برنامه co-op، وقتی فارغ التحصیل شدم، شغلی برای من تضمین می شود؟ اگر خوب کار کنید، ممکن است جذب سازمانی شوید که در آن کار می کردید، اما برنامه های co-op با ضمانت شغلی همراه نیستند. کار در یک سازمان معتبر این شانس را برای شما فراهم می کند تا در این صنعت شبکه سازی کنید و با افرادی ملاقات کنید که ممکن است در آینده بتوانند به شما برای پیدا کردن یک شغل مناسب کمک کنند. با تجربه عملی، حتی ممکن است حقوق بیشتری نسبت به همسالان خود دریافت کنید.

آیا باید برای برنامه های Co-op هزینه اضافی پرداخت کنم؟ بله، برنامه ‌های Co-op ممکن است کمی گرانتر از سایر برنامه ‌ها باشند، اما مزایای اضافی مانند تجربه کاری، شبکه سازی صنعتی، قابلیت استخدام بالاتر و دانش صنعتی نیز دارند. هزینه آن در مقایسه با مزایایی که از این برنامه بهرمند خواهید شد، چیزی نیست.

چه مزایایی برای کارفرمایان که دانشجوی co-op استخدام می کنند وجود دارد؟ کارفرمایانی که دانشجویان co-op استخدام می کنند می توانند استعدادهای تازه ای را در شرکت خود بیاورند که می توانند ایده ها و دیدگاه های جدیدی ارائه دهند. این برنامه به آنها کمک می کند تا کارهای روزمره خود را واگذار کنند و یک کارمند بالقوه آینده را برای شرکت خود آموزش دهند.

 

مطالب مرتبط / بیشتر بخوانید:

مقایسه بین کانادا و امریکا برای ادامه تحصیل

دانشگاه های کانادا با اپلیکیشن فی رایگان برای دانشجویان بین المللی!

نحوه افتتاح حساب بانکی دانشجویی بین المللی در کانادا

راهنمای افتتاح حساب بانکی دانشجویی در کانادا

دانشجویان بین المللی در کانادا و COVID-19

لیست موسسات آموزشی مجاز پذیرش دانشجو در کانادا

 


دیدگاه کاربران